Γιάννης Πετρόπουλος: “Τα σημερινά παιδιά έχουν όρεξη και ζήλο για πρόοδο και δεν πρέπει να τα υποτιμάμε”

Σκέψεις στο Προσχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας για τη ΝΕΑ Γ΄ Λυκείου.

Του Γιάννη Πετρόπουλου *

Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκε το Προσχέδιο Νόμου αναφορικά με τις αλλαγές που πρόκειται να ψηφιστούν από την ολομέλεια της Βουλής, σχετικά με την εισαγωγή των μαθητών της φετινής Β΄ Λυκείου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. (Το προσχέδιο θα το βρείτε απτώντας στο σχετικό σύνδεσμο στο τέλος του άρθρου).

Συνοπτικά οι αλλαγές που πρόκειται να ψηφιστούν είναι:

1. Η αλλαγή του ωρολόγιου προγράμματος φοίτησης των μαθητών της Γ΄ Λυκείου (αυξάνονται αρκετά οι ώρες των μαθημάτων προσανατολισμού και καταργούνται ώρες και μαθήματα γενικής παιδείας).

2. Το νέο μηχανογραφικό που θα υποβάλλουν οι μαθητές της Β΄ Λυκείου στο τέλος της χρονιάς.

3. Η αλλαγή του τρόπου ενδοσχολικής εξέτασης των μαθητών της Γ΄ Λυκείου καθώς και τα εξεταζόμενα μαθήματα.

4. Η αλλαγή στις κατευθύνσεις καθώς και στους συντελεστές των μαθημάτων, όπως και η κατάργηση των Λατινικών.
(Οι λεπτομέρειες των αλλαγών περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του υπουργείου που βρίσκεται στο τέλος του άρθρου).

Όσον αφορά τις αλλαγές που προτείνει το υπουργείο, θα μπορούσα να επισημάνω τα εξής:

1. Η κατάργηση της δυνατότητας, με ένα μάθημα Γενικής Παιδείας, να ανοίγει η πρόσβαση σε άλλο επιστημονικό πεδίο ΔΕΝ διευκρινίζεται αν ισχύει και για μάθημα κατεύθυνσης (π.χ. με τη Βιολογία Κατεύθυνσης θα γίνεται αυτό;).

2. Τι θα γίνει με το πρόγραμμα σπουδών από το 2020 – 2021, σχολικό έτος κατά το οποίο στη Β΄ Λυκείου θα καταργηθεί ο διαχωρισμός σε ομάδες προσανατολισμού.

Σχολιάζοντας τις παραπάνω αλλαγές προσθέτω ακόμα και τα πιο κάτω:

1. Για ποιο λόγο θα πρέπει ο υποψήφιος φοιτητής να δώσει εξετάσεις στα τέσσερα μαθήματα προσανατολισμού δύο φορές;

Ο θεσμός των πανελληνίων εξετάσεων δεν θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για το απολυτήριο; Γιατί το υπουργείο μπαίνει στη διαδικασία διεξαγωγής νέων υποπανελληνίων εξετάσεων; Μήπως σε βάθος χρόνου έχει σκοπό την αντικατάστασή τους από τις υποπανελλήνιες και, αν ναι, πώς θα εξασφαλίσει το αδιάβλητο των εξετάσεων;

2. Ποιος ο ρόλος του πρώιμου μηχανογραφικού;

Μήπως θα έπρεπε το υπουργείο, αντί να βάλει τον υποψήφιο να στοιχηματίζει για τη σχολή χαμηλής απορροφητικότητας, να αντικαταστήσει αυτές τις σχολές με άλλες σχολές που ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα; Μην γελιέστε αν ο μαθητής επιτύχει σε σχολή ελεύθερης πρόσβασης γιατί τότε αυτή θα είναι σχολή με σημερινή βάση, ακραίως χαμηλή που θα μπορούσε να την επιτύχει με ελάχιστη έως μηδενική προσπάθεια. Επίσης, να αναφέρω το γεγονός ότι στην ίδια σχολή χαμηλής ζήτησης μπορούν να εισαχθούν μαθητές με ή χωρίς πανελλήνιες εξετάσεις ταυτόχρονα.

3. Η αύξηση της ύλης πώς θα γίνει;

Αναφορικά με τα μαθηματικά λέγεται ότι πρόκειται να προσθέσουν τα κεφάλαια της γενικής παιδείας. Γιατί να μην βάλουν το πρώτο κεφάλαιο της κατεύθυνσης, το οποίο αποτελεί μόνιμο πονοκέφαλο των πρωτοετών φοιτητών που παραπονιούνται επειδή στη Γ΄ Λυκείου δεν το διδάχθηκαν; Θα μπορούσε το υπουργείο να λάβει σοβαρά υπόψη του τις προτάσεις των αντίστοιχων φορέων.

Αν και το εν λόγω θέμα προσφέρεται για εκτενή σχολιασμό, δεν θα ήθελα να σας κουράσω περαιτέρω.

Κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι το σημερινό σχολείο θα έπρεπε να βοηθάει τους μαθητές να αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους και τις κλίσεις τους μέσα από αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών που θα ξεκινούσε από την Α΄ Δημοτικού και όχι από τη Γ΄ Λυκείου. Η αναμόρφωση αυτή θα στηριζόταν στην εξέταση των μαθητών σε όλες τις βαθμίδες σε πανελλήνιες εξετάσεις, οι οποίες εδώ και χρόνια αποτελούν έναν θεσμό, ο οποίος στηρίζεται στην αξιοπιστία του.

Η κατανομή της βαθμολογίας αυτής θα βοηθούσε ουσιαστικά το υπουργείο να αξιολογήσει το έργο της κάθε σχολικής μονάδας ξεχωριστά αλλά και του κάθε λειτουργού.
Μην ξεχνάτε ότι τα σημερινά παιδιά έχουν όρεξη και ζήλο για πρόοδο και δεν πρέπει να τα υποτιμάμε.

* Ο Γ.Πετρόπουλος είναι Μαθηματικός – Φροντιστής, συνιδιοκτήτης του Εκπαιδευτικού Οργανισμού “ΑΠΟΛΥΤΟ” (Μ.Μπατζάκας – Γ.Πετρόπουλος).

Δείτε ΕΔΩ το Προσχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας

Το Φροντιστήριο “ΑΠΟΛΥΤΟ” βρίσκεται στον Άγιο Στέφανο, Λ.Μαραθώνος & Χρυσοστόμου Σμύρνης, απέναντι από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Στεφάνου, Τηλ.: 210 6218894 & 210 6219712, email: info@apolito.gr, web: apolito.gr)

 

 

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ