Το Bullying στον αθλητισμό

Μερικές χρήσιμες συμβουλές σε προπονητές και γονείς.

Του ΚώσταΤσάδαρη *

Τα παρατηρούμενα ποσοστά εμφάνισης του bullying στον αθλητισμό είναι αρκετά υψηλά. To bullying ασκείται πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από ένα αθλητικό γεγονός με τους εξής τρόπους:

1. Αδικαιολόγητες επιπλήξεις και φωνές προς τον στόχο-αθλητή.

2. Συνεχής κριτική των ικανοτήτων του στόχου-αθλητή.

3. Ρίξιμο φταιξίματος στον στόχο-αθλητή για τυχόν λάθη που γίνονται.

4. Απαιτήσεις χωρίς λόγω που έχουν στόχο την απόδοση.

5. Επαναλαμβανόμενες προσβολές προς τον στόχο-αθλητή.

6. Επαναλαμβανόμενες απειλές για μετακίνηση ή περιορισμό ευκαιριών ή προνομίων.

7. Αρνηση ή μείωση των επιτευγμάτων του αθλητή.

8. Απειλές για χρησιμοποίηση βίας.

9. Μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσω κινητών τηλεφώνων που εμπεριέχουν απειλές ή προσβολές.

Οι αθλητές οι οποίοι υποβάλλονται στο bullying παρατηρείται ότι χάνουν συχνά την συγκέντρωση τους, παίζουν ή προπονούνται διστακτικά, νιώθουν άγχος, ενώ μειώνεται η απόδοση τους σε αγώνες ή ακόμα συμβαίνει να εγκαταλείπουν εντελώς τα αθλήματα…

Ο ρόλος των προπονητών σε θέματα bullying καθίσταται ιδιαίτερα σημαντικός για την διαμόρφωση του χαρακτήρα του αθλητή. Ο ρόλος επικεντρώνεται κυρίως στις παρακάτω ενέργειες:

1. Ο προπονητής θα πρέπει να γνωρίζει πως αποτελεί ένα πρότυπο για τους αθλητές του. Θα πρέπει να θέτει καλά παραδείγματα και να ενισχύει τους αθλητές με θετική συμπεριφορά.

2. Θα πρέπει να δεχτούν πως είναι υποχρέωσή τους να διασφαλίζουν ένα αθλητικό περιβάλλον προστατευτικό που να εμπνέει σεβασμό, το οποίο δεν θα επιτρέπει συμπεριφορές που καθίστανται ως bullying, είτε δεν θα αδιαφορούν για αυτές.

3. Θα πρέπει να καθιερώσουν μία ανοιχτή και ειλικρινή επικοινωνία μεταξύ όλων των ατόμων που εμπλέκονται, συμπεριλαμβανομένων των γονέων, των αθλητών, των μάνατζερ και των εφόρων.

4. Θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι να ασκήσουν κριτική και να είναι δεκτικοί.

5. Να μην αντιμετωπίζουν τη διαδικασία έλεγχου ως απειλή γι’αυτούς, αλλά ως μία ευκαιρία να μάθουν να δουλεύουν μέσα σε ένα ασφαλέστερο και υγιέστερο αθλητικό περιβάλλον για όλους.

6 .Να μην επιλέγουν ασκήσεις αναλόγως ύψους ή βάρους του παιδιού. Το κάθε παιδί πρέπει να κάνει όλες τις ασκήσεις του γκρουπ χωρίς καμιά διάκριση. Δηλαδή αν υπάρχει στο γκρουπ ένα παχύσαρκο παιδί δεν πρέπει να μπαίνει σε στόχο, ότι δήθεν είναι ανίκανο να εκτελέσει μια δύσκολη άσκηση. Αντίθετα, θα πρέπει να την προσπαθήσει όπως και οι άλλοι συναθλητές του.

Τέλος, ο ρόλος των γονέων για την αντιμετώπιση του bullying είναι καθοριστικός για τη συμπεριφορά που θα έχουν οι αθλητές μέσα στην κοινωνία της ομάδας. Ο ρόλος επικεντρώνεται κυρίως στις παρακάτω ενέργειες

1. Οι γονείς θα πρέπει να διατηρούν ανοιχτή επικοινωνία με το παιδί τους και να του δώσουν να καταλάβει πώς εκείνοι είναι πρότυπο γι’αυτά.

2. Πρέπει να παρευρεθούν σε μία συζήτηση στην αρχή της χρονιάς μαζί και με άλλουςι γονείς, αθλητές και μέλη του διοικητικού συμβουλίου για να συζητήσουν τα αποδεκτά όρια συμπεριφοράς.

3. Πρέπει να προσπαθήσουν να δίνουν το “παρών” σε αγώνες.

4. Αν παρατηρήσουν ότι ασκείται bullying να γνωστοποιούν το θέμα στον προπονητή, άλλους γονείς ή διοικητικά μέλη.

Ας μείνουμε κοντά στα παιδιά μας και ένα είναι σίγουρο… Ότι ο υγιής αθλητισμός καταπολεμά τα όποια φαινόμενα Bullying.

*Ο Κ.Τσάδαρης είναι Τεχνικός Διευθυντής καλαθοσφαίρισης στο σύλλογο “ΑΕΤΟΣ Αφιδνών” και διαχειριστής του blog coachtsadaris.blogspot.com

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ