ΕΥΠΟΛΙΣ: Προτάσεις για μια βιώσιμη αστική κινητικότητα

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ Η ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΔΙΟΝΥΣΟΥ

Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας (16 – 22 Σεπτεμβρίου 2019) βρίσκει το Δήμο Διονύσου σε μια χαοτική κατάσταση σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις και τις μεταφορές. Και δεν οφείλεται μόνο στα ταλαιπωρημένα έργα της αποχέτευσης που έχουν ξεπεράσει κάθε χρονοδιάγραμμα. Οφείλεται αφενός στην έλλειψη συγκοινωνιακών υποδομών σε σχέση με τους κυκλοφοριακούς φόρτους αλλά την παντελή έλλειψη πρόνοιας για κάθε είδους μετακίνηση πλην του ΙΧ αυτοκινήτου.

Όμως δεν είναι πολύ δύσκολη (αν όχι ανυπόφορη) μόνο η καθημερινότητα της μητέρας με το παιδικό καροτσάκι, των ΑμΕΑ, των ηλικιωμένων ανθρώπων, των παιδιών που στην πραγματικότητα δεν μπορούν να πάνε πουθενά χωρίς να κινδυνεύει η σωματική τους ακεραιότητα. Δύσκολη είναι και η καθημερινότητα των οδηγών των ΙΧ αυτοκινήτων που βιώνουν απίστευτες καθυστερήσεις είτε στη Χελμού – Κρυονερίου, είτε στην έξοδο της Αγίου Αθανασίου στον παράδρομο της Εθνικής Οδού είτε στην Θησέως από Δροσιά προς Εκάλη που κοστίσουν σε χρόνο, χρήμα, σπασμένα νεύρα και αύξηση των εκπομπών CO2.

Η κατάσταση ενδέχεται να δυσκολέψει ακόμα περισσότερο με την πανθομολογούμενη τοποθέτηση των πλευρικών διοδίων στον Άγιο Στέφανο (ψηφιακών και χωρίς χρέωση των δημοτών Διονύσου – δεν έχει σημασία). Με όλα αυτά, διαπιστώνει κανείς ότι η έννοια «βιώσιμη» σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις στο Δήμο Διονύσου είναι εξωπραγματική ακόμα και για επιστημονική φαντασία.

Η βιώσιμη αστική κινητικότητα, όπως την αντιλαμβάνεται η Ευρωπαϊκή Ένωση, εννοείται ως η μείωση της χρήσης του ΙΧ αυτοκινήτου και η προώθηση είτε μαζικών μέσων μετακίνησης (π.χ. δημοτική συγκοινωνία) είτε νέων, εναλλακτικών μορφών μετακίνησης (π.χ. ποδήλατο, car sharing). Η μελέτη του Υπουργείου Υποδομών σχετικά με τη Χελμού – Κρυονερίου θεωρούμε ότι πολύ απέχει από τη θεώρηση αυτή. Ενισχύει τη χρήση του ΙΧ αυτοκινήτου επιπλέον του γεγονότος ότι οι κυκλοφοριακοί φόρτοι και η διαμορφωμένη κατάσταση είναι πολύ διαφορετικοί σε σχέση με την περίοδο εκπόνησης της μελέτης (αρχές 2000) και χρήζει οπωσδήποτε επικαιροποίησης με βάση τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Πλέον αυτού θεωρούμε ότι πρέπει να γίνουν τα εξής:

1. Προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου, τουλάχιστο στον άξονα Άγιος Στέφανος – Άνοιξη – Δροσιά – Σταμάτα, όπου οι κλίσεις είναι σχετικά μικρές, με την κατασκευή ποδηλατόδρομων.

2. Δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας με μικρά, ηλεκτρικά λεωφορεία (στο παράδειγμα άλλου Δήμου της Ελλάδας) που θα εκτελούν συνεχείς, κυκλικές διαδρομές σε όλες τις ΔΚ του Δήμου Διονύσου.

3. Έξυπνες λύσεις στη στάθμευση των οχημάτων με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, όπως ο χώρος στάθμευσης τριών ιδιωτικών επιχειρήσεων στην Άνοιξη όπου βοήθησε πολύ στην κυκλοφορία στο σημείο εκείνο. Πρέπει να ακολουθήσουν και άλλες τέτοιες ιδιωτικές πρωτοβουλίες σε αντίστοιχα σημεία με τη συμβολή του Δήμου Διονύσου.

4. Έξυπνες λύσεις με τοποθέτηση κυκλικών κόμβων που να παραχωρούν προτεραιότητα στις οδούς με μεγαλύτερα κυκλοφορικά φορτία (π.χ, έξοδος Χελμού – Κρυονερίου στην Εθνική Οδό στο ρεύμα προς Αθήνα).

5. Δημιουργία πράσινων διαδρομών με πεζόδρομους στα αστικά κέντρα των οικισμών για τις μητέρες με καρότσια, ΑμΕΑ, ηλικιωμένους και παιδιά ώστε να κινούνται με ασφάλεια. Σε αυτό περιλαμβάνονται και παρεμβάσεις για την ασφαλή πρόσβαση και αποχώρηση των μαθητών από τα σχολεία του Δήμου Διονύσου.

5. Άσκηση πίεσης της Δημοτικής Αρχής τόσο σε ό,τι αφορά την πύκνωση των δρομολογίων του Προαστιακού όσο και για την αποφυγή των διοδίων. Ειδικά στο τελευταίο θέμα διαπιστώνουμε μια μοιρολατρική αντίληψη της Δημοτικής Αρχής στο απευκταίο σενάριο.

ΕΥΠΟΛΙΣ-ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΔΗΜΟΤΩΝ

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ